Het begin van de reis. - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Ralph Grote - WaarBenJij.nu Het begin van de reis. - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Ralph Grote - WaarBenJij.nu

Het begin van de reis.

Blijf op de hoogte en volg Ralph

17 Juli 2011 | Zwitserland, Bern

Maanden lang had ik het al in mijn bol om eens een keer echt te willen reizen in plaats van zo’n zonvakantie. Nu kwam het er toch echt van, we vertrokken van Utrecht Centraal met de ICE richting Frankfurt en vanaf hier de ICE richting Bern. Het weer tijdens de treinreis voorspelde niet veel goeds. Ik zat continue naar regen te kijken en toen we langs Basel reden regende het hier ook. Echter toen we in Bern aankwamen was het hier al veel beter weer.

Ik had geregeld dat we in de buurt van Bern vier dagen konden blijven slapen bij mensen. Dus we vertrokken richting een heel klein dorpje naast Bern. Eenmaal in Gasel aangekomen liepen we naar het huis en toen ik bij de voordeur stond moest ik toch wel even slikken. Ineens kreeg ik het besef dat ik bij doodvreemde mensen voor de deur stond, waar we gingen logeren. Ik kende ze alleen van wat mailcontact heen en weer.

We besloten om toch maar aan te bellen en toen de deur open ging merkten we al dat er geen reden was om ons zorgen te maken. Ze (Selma & Iven) waren super vriendelijk en hadden zelfs de kinderkamer leeggehaald om ons een eigen slaapkamer te geven. Het kind sliep weer een paar dagen bij hun op de kamer. We kregen zelfs de huissleutel en kregen een heerlijk avondmaal. Ze maakten alles alleen maar van echte verse producten en dat was mooi. We hebben die avond door Gasel heen gelopen en het stel haalde gewoon hun melk en eieren en dergelijke op bij de huizen en boeren in de buurt.

Donderdag zijn we met ze tweeën naar Bern gegaan om hier rond te struinen. Wat een mooie stad is Bern, waar de Aare dwars door de stad heen stroomt. We zijn natuurlijk langs de bekende gebouwen geweest hier waaronder de Zytglogge. Ook de Berenput langs de Aare hebben we bezocht en heerlijk gegeten. Op de terugweg zijn we er in Köniz nog uitgeweest waar er in de avond nog een soort festivalletje bleek te zijn, dit was ook super uiteraard.

Vrijdag hebben we besloten om naar de Aletschgletsjer te gaan. Hiervoor hebben we de toeristische treinroute genomen door de bergen en zo kwamen we ook langs Kandersteg. Dit vond ik zelf nogal leuk omdat ik hier ooit in 2004 nog ben geweest op scoutingkamp. Eenmaal aangekomen in Brig ging de reis verder met een ander treintje en vervolgens via skiliften naar de top. Helaas was het in het begin nog wat slecht weer maar dit klaarde gelukkig op gedurende de dag.

Wat een adembenemend gezicht is het als je hier staat. Vervolgens zijn we richting de Aletschgletsjer gaan lopen tot we helemaal beneden waren bij het ijs. Dit ijs hoor je kraken en je hoort ook het water onder het ijs stromen. Het was schitterend om te zien. Vervolgens begon de flinke wandel terug want nu moesten we weer terug omhoog. Uiteindelijk hebben we de dag in Brig afgesloten om weer terug te gaan naar onze slaapplek.

Zaterdag wilde we fietsen huren om lekker door de heuvels heen te gaan fietsen. Dit was echter niet nodig, we zouden en moesten de fietsen van het stel meenemen en de omgevingskaarten kwamen op tafel. We kregen alle mooie plekjes aangewezen en zo zijn we op pad gegaan. Ze hadden inderdaad gelijk, schitterende plekken en geen toeristen te bekennen. In de namiddag hebben we een boterkoek gebakken en Selma & Iven (vooral Iven) waren er wild op. Iven had een hele dure nieuwe telescoop gekocht en het was helder, we hebben vanaf het balkon dan ook lekker naar de ruimte zitten staren.

Zondag was de dag alweer dat onze reis verder ging. We namen afscheid van Selma & Iven en hadden nog wel wat Hollandse kleinigheidjes bij ons. Vooral de stroofwafels toverde bij Iven een grote glimlach op zijn gezicht. Die kende die nog wel van zijn tijd in Amsterdam. Ze zijn nog met ons meegegaan naar het station en toen ging onze reis door richting Milaan.